Режисьорът Андрей Андонов: Как се прави НЕЗАВИСИМО кино - историята на новия български филм "Никой"

Филмът "Никой" на Андрей Андонов привлече вниманието на киномани от цял свят

Режисьорът Андрей Андонов
Източник: Facebook

Режисьорът Андрей Андонов

Независимото кино не ходи с ръце в джобовете - бяга бързо и обича пресечени местности. Обича да се катери и понякога тръгва на разходка точно, когато започва бурята. Това донякъде важи за хората, които се занимават със създаването на независими филми у нас, а особено важи за Андрей Андонов - режисьор на новия български филм "Никой". 

"Никой" (NoONE) e първият пълнометражен, игрален филм на Андрей. Лентата е дело на екип ентусиасти, които режисират, пишат, играят и снимат един амбициозен проект, изцяло на свои разноски.

Това е филм, направен без държавна субсидия, без академично потупване от национална телевизия, но и без това да звучи като отчаян вой, чуван от много други безброй пъти, отекващ толкова надалеч. Тук става дума за твърдоглаво, жизнено и еманципирано творческо обединение от хора, решили да направят филм, който вълнува, открива свой език и говори направо за нещата, които има смисъл да бъдат чути. Повече за "Никой" ще разберем от режисьора на лентата Андрей Андонов.
 

Процес или проблясък - как се раждат идеите за твоите кино проекти?

При мен идеите се получават едновременно, проблясък е емоцията, която преминава през мен, а процесът е всичко, което се случва, за да успея да предам тази емоция на хората. Например, виждам/чувам едно момче да пее народна песен на улицата, супер много ми въздейства и след това се виждам след 6 месеца как се опитвам да съм посредник на тази емоция и да я предам нататък с филма си, който разказва една малка история на това момче.

"Никой" е една събирателна история на много емоции, които са се случвали на това място, а и такива, които се родиха по време на процеса по писането на сценария.


Как се роди "Никой", разкажи ни повече за локацията и сюжета на филма?


"Никой" се роди от желанието на няколко души да споделят нуждата и енергията, която ги връхлетя да правят кино. Аз съм следвал Ниско бюджетно дигитално кино в Дъблин, Ирландия, където писахме сценарии, които да бъдат възможни за реализация със скромен и нисък бюджет. Срещнах случайно Явор Веселинов, на когото взимах интервю, и той направо си ме попита дали мога да заснема игрален филм с тази камера, с която го снимах него. Аз му казах, че камерата е най-малкият проблем в съвременното кино и така се почна.

Локацията на филма е в Родопите, във вилите на баща ми и чичо ми. Има и доста сцени в местности около град Рудозем, който се намира на 10 км от гръцката граница и на 20 км от Смолян. Централни Родопи, август месец, планина, реки и доста слънце.Сюжетът - провокативна психологическа драма за трансформацията на една млада жена, която преминава през различни конфликти и проблеми в рамките на три дни, на едно от най-красивите места в България.

NoONE (Никой) TEASER I - NATURE from NoONEthefilm on Vimeo.



Сценарият и диалозите - това са компоненти, които киноманите у нас често посочват като слаба страна на съвременните български филми. Съгласен ли си с тази оценка и как протече написването на вашия сценарий? Разчиташе ли на спонтанност и идеи от страна на актьорите в сцените с диалози или те "послушно" се придържаха към текста?
 

От моя опит след “Никой”, за себе си намерих едно много добро и ясно дефиниране на въпроса кога е готов един сценарий. Готов е, когато е достатъчно добър, за да бъде заснет. "Достатъчно добър" и "перфектен" са много различни неща. Ние писахме с Явор Веселинов сценария в продължение на 6-7 месеца и това бе само сюжета, без диалози - структура на действие, изграждане на повратни точки, ритъм, персонажи, мотивация, действие и реакция, преливки между сцени и актове. 

След това аз работих по диалога и редакцията, там където имаше нужда, още около 2-3 месеца, и вече по време на снимките, нещата почнаха да се адаптират спрямо локацията и възможностите както на снимачния екип, така и на актьорите.

Това, за което говорих - да почнеш снимките с "достатъчно добър сценарий", за мен бе много добре, понеже такъв сценарий дава едно напрежение, че има въздух и пространство за откриване. Точно това пространство-емоция търсихме,  давайки свобода на актьорите да полудеят и да бъдат свободни и дръзки.  Но разбира се "дръзки" и "спонтанни" за филма, който правим. Понеже с импровизациите и свободата на актьора се рискува много историята да мине в друг жанр, в друг ритъм, в друг филм.

През 1974 г. режисьорът Христо Христов прави филма "Дърво без корен" по разказа на Николай Хайтов. Интересно е да се отбележи, че и той, също като Андрей е съавтор на сценария. Ако тогава темата е за адаптацията на едно поколение към градската среда, възприето като травматично преживяване, то филмът "Никой" проследява процеса в развитие - търсенето на идентичност и менталните лутания на родените през 70-те и 80-те години и тяхната възможна развръзка там, където са корените на техните родители.


Един от водещите персонажи в "Никой", Вера, се връща в Родопите. Защо е толкова важно да се търсим и тук, на родна почва?
 

Ние със сигурност ще се намерим, всеки роден индивид рано или късно се намира. Важно е да се търсим там, където сме били деца, там, където не сме били програмирани от опитността и знанието на другите. Там където сме били деца, най-лесно се намираме. Тук, разбира се, не говоря за конкретно географско пространство, а по-скоро за състояние, опитност и преживяване. Място, където детето е било ведно с всичко.  Така, че родно е това място, където се прераждаш, тоест, където се раждаш отново, променен и трансформиран, а старото е умряло.
 

Кои според теб са социалните, а и психологически причини за обезлюдяване на много села и градове в България?  


Може би липсата на политика за развитие на тези региони в страната.  Нашето поколение живее много разглезено, в огромен комфорт. Говоря чисто за комфорт от сорта на: достъп до информация, енергия, ресурси. На село тези неща рязко се забавят и времето минава в една друга реалност. За тази реалност трябва друг тип хора. Такива, които нямат нужда толкова много от информация и интензитет, а по-скоро от съзерцание и мир.

Разкажи ни каква беше мотивацията на актьорите ( Гергана Плетньова, Стоян Радев, Силвия Петкова, Кристиян Милатинов и Йорданка Ангелова ) и тяхната мотивация да участват в проекта!
 

Всеки истински артист инстинктивно усеща със сетивата си, когато нещо насреща трепти с потенциал, който създава и има възможност да твори нещо смислено и въздействащо. Мотивацията е тази енергия, която избухва в теб и ти си готов да я отдадеш, но и също виждаш смисъл в това да го направиш, че е съдържателно и значимо като тема, като информация, като послание.   


Сега идва и сложната част - финансирането на филма. Как се спряхте на платформата за краудфъндинг indiegogo и има ли послание зад този избор?


За всеки артист финансирането на проекта е най-сложното нещо. Има два начина. Единият е да бъдеш зависим от студия, фондове, центрове, фондации и т.н., които имат своите виждания за това кое, как, защо, какво и къде и  плащат солидно, за да изпълниш представата им за това как трябва да изглежда продукцията. 

Другият път е самостоятелно да се набавят финанси и ресурси, но  с пълен авторски контрол върху съдържанието, стила, разпространението, маркетинга и рекламата на филма. Ние избрахме втория, по-труден за някои, път, защото поемаш много по-голям риск, чисто от финансовата страна на проекта, но и също от неговата артистична стойност.



Ние тръгнахме по трънливия път на НЕЗАВИСИМИТЕ автори, които са СВОБОДНИ да бъдат себе си. Спряхме се на Indiegogo (платформа за субсидиране на независими проекти) понеже са най-популярният сайт в света за такъв вид кампании и които същевременно могат да бъдат достъпни и за хора извън САЩ и Великобритания.

В момента сме водещата кампания от раздел филми, водейки пред близо още 10 000 проекта от целия свят и сме събрали до момента почти 30% от сумата $ 20 000.


Има ли определено място, на което мечтаеш "Никой" да бъде показан?
 

КАН! Но наистина си мечтая да бъде излъчен/прожектиран върху скалите Кичика, които се виждат често през целия филм. Дори мога да кажа, че тази мечта това лято ще стане реалност!


Ако небето беше киноекран, видим от всяка точка на планетата, кой твой любим филм би пуснал?
 

В този случай щях да им пусна "БАРАКА" на режисьора Рон Фрик.



Филмът "Никой" във Facebook!

Трейлъри и тийзъри на филма от NatureMedia във VIMEO

Прокетът може да бъде подкрепен в IndieGOGO 

Еманюел Макрон и Владимир Путин
21:53 | 24 Май 2018 г.

Макрон и Путин готови да обединят усилия

21:53 | 24 Май 2018 г.
Френският президент Еманюел Макрон пристигна на посещение в Русия. Той  ще участва и в международния икономически форум в Санкт Пете...
21:33 | 24 Май 2018 г.

Нахални абитуриенти запалиха факли точно пред СДВР

21:33 | 24 Май 2018 г.
Паленето на факли и димки явно се оказва, че не е запазена марка само на футболните агитки, а самото им използване не е резервирано за фу...
Григор Димитров
21:28 | 24 Май 2018 г.

Григор разбра срещу кого почва на "Ролан Гарос"

21:28 | 24 Май 2018 г.
Григор Димитров стартира Откритото първенство на Франция по тенис срещу сърбина Виктор Троицки. През 2016 година Троицки надви Гришо в Па...
Обрак, променлива облачност
21:09 | 24 Май 2018 г.

Ясна нощ, слънчева сутрин и облачен и гръмотевичен...

21:09 | 24 Май 2018 г.
През нощта над по-голямата част от страната ще е предимно ясно. В сутрешните часове над крайните източни райони ще се образува ниска слое...
21:00 | 24 Май 2018 г.

Предложение: Минималната заплата на учителите да с...

21:00 | 24 Май 2018 г.
„Мнението е противоречиво за приетия преди две години Закон за образованието. Тези две години бяха много тежки за нас учителите. От...
Христо Захариев
20:51 | 24 Май 2018 г.

Захариев: Искахме да победим, но не успяхме (ВИДЕО...

20:51 | 24 Май 2018 г.
Баскетболистът на Балкан Христо Захариев сподели след втория полуфинален мач срещу Левски Лукойл, че неговият тим е изпуснал някои стрелб...

гледай на живо

24.05.2018
  • в момента
    Новини
  • 22:30
    Спорт в обектива
  • 23:30
    Патарински LIVE