Предлагат 7 моста и 6 тунела през дефилето на Кресна

Строителството два пъти по-евтино от 15-километровия тунел

магистрала Струма, идеен проект,
Източник: Канал3

Архитект Димитър Димитров от Инициатива ”Граждани за устойчиво развитие”пред Канал 3 за бъдещето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

Архитект Димитров, какви са предложените проекти за строителство на ЛОТ 3 на магистрала ”Струма” от Благоевград до Сандански?  

Говореше се за мащабен тунел през Кресненското дефиле, който започва от Крупник и е с дължина 15 км. Този вариант даваше гаранция, че през дефилето трафикът ще е спокоен, но за този тунел трябваше да има на няколко места излази, за да поема въздух и всичко това щеше да увреди средата там. За да бъде изграден 15 километров тунел, трябва поне 6 въздуховземания, а така ще се съсипе цялото дефиле от съпътстващата инфраструктура за вентилация и евакуация.

В крайна сметка какво се реши за Кресненското дефиле?

Това което за момента се обмисля да се прави в Кресна е по трасето на сегашният път с изправяния, комбинация от тунели и уширения да премине ЛОТ 3 на магистрала ”Струма”. Сегашният път се уширява и се правят по още една лента. Използва се сегашният път и там където е възможно с подпорни стени се разширява и стъпва на различни нива, а където е възможно се правят кратки тунели.

Скоростта по този участък, ако бъде построен така обаче ще достигне до 80 км/ч, а не както е традиционно по магистралите 120км/ч. Този вариант ще ликвидира и възможността за дублиращ път на магистрала ”Струма” и когато евентуално се случи свлачище пак ще заобикаляме през Гоце Делчев. Факт е и, че в Кресна се е случило най-силното земетресение в Европа.

Има ли други възможности за трасе на магистралата през Кресна?

Има.Четири екипа участваха с готови проекти за икономи, за да могат да се спестят пари и за магистрала ”Хемус”. Съществува проект за рехабилитация на жп линията от Благоевград до Сандански с 18 километра нови тунели, според който пък старите тунели ще бъдат няма да бъдат използвани повече. Този проект все още не е придобил публичност, а с него може да се съчетае и магистралата. Така жп пътя и магистралата могат да вървят паралелно, независимо от сегашния път и да преминават през къси светли и тъмни тунели.

Бихте ли дали детайли как точно може да се случи това?

От източната страна на дефилето е линията, а от западната е сегашния път. Досега никой не отиваше в източната част. Този проект стъпва и прави един голям пътен тунел за двете движения на автомобилите и един тесен за жп релсите и те вървят паралелно на 15 метра над съществуващия път. Така старият път през дефилето си остава като дублиращ, а новият ЛОТ3 съчетава пътна и железопътна инфраструктура. Този проект съдържа 6 малки тунела, като най-дългият е 1,5 км. и 7 моста, от които най-дългият е 400 метра. Този вариант е по-къс с 3 километра от този през дефилето. От друга страна пък гарантира по-права магистрала и по-лесен достъп до Банско през Крупник. Цената на проекта пък ще е два пъти по-евтина от на този с големия тунел. 

Ето и предлаганото трасе на ЛОТ3 на магистрала "Струма" 

18:00 | 19 Март 2019 г.

Александър Томов издига Мая Манолова за кмет на Со...

18:00 | 19 Март 2019 г.
Ако Мая Манолова се яви на избори срещу Йорданка Фандъкова, тя печели. Това заяви в предаването "Всичко коз" Александър Томов &...
17:40 | 19 Март 2019 г.

Гроздан Караджов: Беше направена голяма беля с пен...

17:40 | 19 Март 2019 г.
Направена е една много фундаментална грешка. И тя е направена през промени в Кодекса за социалното осигуряване, които са минали през задн...
17:33 | 18 Март 2019 г.

Политолози: БСП може да спечели европейските избор...

17:33 | 18 Март 2019 г.
Разделя или обединява Елена Йончева БСП. Върху този въпрос разсъждаваха политолозите Мария Пиргова и Димитър Ганев в предаването на Канал...
Боян Магдалинчев: До тук нещата по мониторинга се развиват положително
18:53 | 17 Март 2019 г.

Боян Магдалинчев: До тук нещата по мониторинга се ...

18:53 | 17 Март 2019 г.
До тук нещата по мониторинга се развиват положително. Във вторник имахме среща с мисията на ЕС по механизма за проверка. Остават още няко...
Пламен Панчев от ”Тракия икономическа зона“: Ние сме най-успешният модел за публично-частно партньорство
18:27 | 17 Март 2019 г.

Пламен Панчев от ”Тракия икономическа зона“: Ние с...

18:27 | 17 Март 2019 г.
Клъстър ”Тракия икономическа зона“ са компаниите, които създават зоната, фирмите които организират, а не инвеститори. Това е ...
Калоян ПарговКалоян Паргов: Изборът на Елена Йончева не е неочакван:
18:14 | 17 Март 2019 г.

Калоян Паргов: Изборът на Елена Йончева не е неоча...

18:14 | 17 Март 2019 г.
Изборът на Елена Йончева не е неочакван, имената дълго време се въртяха в общественото пространство. Важното е, че от утре започваме рабо...

гледай на живо

20.03.2019
  • в момента
    Повторения
  • 06:15
    Денят на живо
  • 07:00
    Всяка сутрин
  • 09:00
    Новини