Предлагат 7 моста и 6 тунела през дефилето на Кресна

Строителството два пъти по-евтино от 15-километровия тунел

магистрала Струма, идеен проект,
Източник: Канал3

Архитект Димитър Димитров от Инициатива ”Граждани за устойчиво развитие”пред Канал 3 за бъдещето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

Архитект Димитров, какви са предложените проекти за строителство на ЛОТ 3 на магистрала ”Струма” от Благоевград до Сандански?  

Говореше се за мащабен тунел през Кресненското дефиле, който започва от Крупник и е с дължина 15 км. Този вариант даваше гаранция, че през дефилето трафикът ще е спокоен, но за този тунел трябваше да има на няколко места излази, за да поема въздух и всичко това щеше да увреди средата там. За да бъде изграден 15 километров тунел, трябва поне 6 въздуховземания, а така ще се съсипе цялото дефиле от съпътстващата инфраструктура за вентилация и евакуация.

В крайна сметка какво се реши за Кресненското дефиле?

Това което за момента се обмисля да се прави в Кресна е по трасето на сегашният път с изправяния, комбинация от тунели и уширения да премине ЛОТ 3 на магистрала ”Струма”. Сегашният път се уширява и се правят по още една лента. Използва се сегашният път и там където е възможно с подпорни стени се разширява и стъпва на различни нива, а където е възможно се правят кратки тунели.

Скоростта по този участък, ако бъде построен така обаче ще достигне до 80 км/ч, а не както е традиционно по магистралите 120км/ч. Този вариант ще ликвидира и възможността за дублиращ път на магистрала ”Струма” и когато евентуално се случи свлачище пак ще заобикаляме през Гоце Делчев. Факт е и, че в Кресна се е случило най-силното земетресение в Европа.

Има ли други възможности за трасе на магистралата през Кресна?

Има.Четири екипа участваха с готови проекти за икономи, за да могат да се спестят пари и за магистрала ”Хемус”. Съществува проект за рехабилитация на жп линията от Благоевград до Сандански с 18 километра нови тунели, според който пък старите тунели ще бъдат няма да бъдат използвани повече. Този проект все още не е придобил публичност, а с него може да се съчетае и магистралата. Така жп пътя и магистралата могат да вървят паралелно, независимо от сегашния път и да преминават през къси светли и тъмни тунели.

Бихте ли дали детайли как точно може да се случи това?

От източната страна на дефилето е линията, а от западната е сегашния път. Досега никой не отиваше в източната част. Този проект стъпва и прави един голям пътен тунел за двете движения на автомобилите и един тесен за жп релсите и те вървят паралелно на 15 метра над съществуващия път. Така старият път през дефилето си остава като дублиращ, а новият ЛОТ3 съчетава пътна и железопътна инфраструктура. Този проект съдържа 6 малки тунела, като най-дългият е 1,5 км. и 7 моста, от които най-дългият е 400 метра. Този вариант е по-къс с 3 километра от този през дефилето. От друга страна пък гарантира по-права магистрала и по-лесен достъп до Банско през Крупник. Цената на проекта пък ще е два пъти по-евтина от на този с големия тунел. 

Ето и предлаганото трасе на ЛОТ3 на магистрала "Струма" 

Борислав Цветков: Разследването на главния прокурор е възможно най-изкуствения процес
18:31 | 25 Юни 2019 г.

Борислав Цветков: Разследването на главния прокуро...

18:31 | 25 Юни 2019 г.
Целият този фокусиран момент за разследването на главния прокурор е възможно най-изкуствения процес. Не е имало данни за извършено престъ...
Александър Сабанов от ВМРО: На първо четене сделката на \
18:09 | 25 Юни 2019 г.

Александър Сабанов от ВМРО: На първо четене сделка...

18:09 | 25 Юни 2019 г.
Избpaният зa ĸупyвaч нa бизнeca нa eлeĸтpopaзпpeдeлитeлнoтo дpyжecтвo ЧEЗ y нac - бългapcĸaтa "Eвpoxoлд", не е съмнителна фирма...
Проф.Тасев: Проблемът при сделката за ЧЕЗ е дали дружеството ще може да удовлетворява лиценза
18:57 | 24 Юни 2019 г.

Проф.Тасев: Проблемът при сделката за ЧЕЗ е дали д...

18:57 | 24 Юни 2019 г.
Пожарът е природно бедствие, дали е съзнателно или несъзнателно причинен, падането на комина нарушава технологичния процес в серочистката...
18:56 | 23 Юни 2019 г.

Зорница Русинова: Разходите за пенсия са голяма ча...

18:56 | 23 Юни 2019 г.
Разходите за пенсия са голяма част от социалната политика. За това лято имаме увеличение с 5,7%.  Това не е достатъчно, разбира се. ...
18:29 | 23 Юни 2019 г.

Нидал Алгафари: Всеки може да управлява България, ...

18:29 | 23 Юни 2019 г.
Намираме се на изхода от Европейските избори. Биха се заблудили партийните активисти ако си мислят, че не трябва вече да е започнала подг...
18:00 | 23 Юни 2019 г.

Георги Търновалийски: Ръководството на БСП прави г...

18:00 | 23 Юни 2019 г.
Вие конгрес на БСП ли гледахте, защото аз смятам, че такова нещо нямаше. Конгресът е най-висшият орган, който взима решения, а такива ням...