Край Гюешево от 70 г. чакат влака за Македония по заветния Коридор №8 (СНИМКИ)

Железницата ще я има, тя е вековна мечта на хората от двете страни на границата

Коридор №8: Край Гюешево от 70 години чакат влака за Македония
Източник: БГНЕС

Коридор №8: Край Гюешево от 70 години чакат влака за Македония

16-годишна жп-митница, която не е работила и пет минути, и тунел без релси, копан преди седем десетилетия – това е налице от Коридор №8, свързващ България, Северна Македония и Албания, предава кореспондентът на БГНЕС за региона.
 
Рано или късно прословутият Коридор №8 ще го има, но засега имаме само това. Действието се развива край кюстендилското село Гюешево. Тук на гарата, до която пътува влак само три дни в седмицата, свършват релсите, които трябва да свържат първо София със Скопие, а по-нататък железницата да стигне до Албания и Адриатическо море.
 
 
Тунелът е на около километър от гарата – нещо като корито, прокопано в склона, завършващо с входната му арка, облицована с плочки. От македонска страна излиза в местността Димов хан над село Узем, разстоянието от Гюешево дотам по права линия е близо 3 километра. От това разстояние са прокопани 600 метра от българска и неясно колко от македонска, но и това не е сигурно.
 
От македонска страна входът на тунела се е срутил, макар и външно да изглежда, че е укрепен добре. В подстъпите му има свинарник, а непосредствено преди входа – блато. Тунелът излиза на 5 км след ГКПП Деве баир, до него се достига по черен път, на 1.5 км в дясно от разклона за село Узем.
 
Тунелът е замислен още през XIX в., но изграждането му започва едва през 1942 година, по време на българската администрация във Вардарска Македония и Беломорието. Съоръжението се строи от смесено българо-германско предприятие. От наша страна са прокопани и облицовани една четвърт от общата дължина на тунела. Тук за последно се е работило през 1948 година, когато "умират” българо-сръбските отношения и съседна Македония става част от Социалистическа Федеративна Република Югославия (СФРЮ).
 
Днес коритото пред входа на тунела е затлачено от свлекли се камъни и израснали дървета. Откриването му от външен човек е невъзможно, не се намира срещу релсите, а на 800 метра встрани, явно в него ще се влиза след плавен завой. На 20-ина метра след входа тунела е наводнен, навлиза в склона на около 600 метра въпреки, че местните хора твърдят друго.
 
За тези 70 години тунелът го има, но българо-македонските отношения "ферментират” трудно, макар че първи признаваме новата държава. Докато те еволюират до ерата "Борисов-Заев”, хладът в тунела е изключително подходящ за склад на млечните продукти на бившото вече кюстендилско предприятие "Сердика“.
 
Надеждите за построяването на европейския коридор се съживяват след подписването на Договора от Преспа между премиерите Борисов и Заев. Трасето ще бъде скоростно, наново ще се копаят тунели, но този под Осоговската планина ще се ползва, макар и прокопан наново.
 
Местните хора седят в хранителния магазин и умуват дали през тунела под Осоговската планина ще мине нявга влак.
 
"Ако тунелът бе направен, сега щях да съм кмет на Охрид“, казва 87-годишният Милан Петракиев от Гюешево. Според него коридорът ще го има, той е вековна мечта на хората от двете страни на границата.
 
"От наша страна от тунела са прокопани два километра без 200 метра, от македонска страна нищо не е почнато, работят по жп-трасето от Крива паланка насам“, твърди бившият военен Борислав Костов, живущ на 300 метра от тунела. Костов е сигурен, че тръгне ли коридорът, районът е обречен на просперитет. "За какво даваха тези народни пари, след като митницата не е работила и 5 минути“, попита бившият военен, сега волен пенсионер.
 
"Копано е и от наша страна, много малко остава да се свърже с прокопаното от вас“, каза македонецът Игор, чиято къща е на около километър от тунела.
 
"Не се тревожи, коридорът ще го има, ние го започнахме отдолу нагоре“, каза полицаят, дежурен на македонското ГКПП Деве баир.
 
Така че засега има тунел и митница, а щом има политическа воля, трябва и влакът да мине през тунела под Осоговската планина. 
Румен Томов
20:38 | 25 Ноември 2020 г.

Румен Томов: Бизнесът е твърдо против затварянето ...

20:38 | 25 Ноември 2020 г.
Представителите на строителния, ресторантьорския и търговския бранш са твърдо против затварянето на Благоевград във връзка с пандемията о...
Пеле и Диего Марадона
20:34 | 25 Ноември 2020 г.

Пеле за Марадона: Един ден отново ще ритаме топка ...

20:34 | 25 Ноември 2020 г.
Трикратният световен шампион Пеле бе един от първите, които отдадоха почит на легендата на световния футбол Диего Марадона, който внезапн...
дезинфекция
20:31 | 25 Ноември 2020 г.

Дежурна детска градина ще има и в Стара Загора

20:31 | 25 Ноември 2020 г.
Община Стара Загора организира дежурството на една детска градина в областния град за времето от 30 ноември до 21 декември 2020 г., преда...
Диего Марадона
20:29 | 25 Ноември 2020 г.

Президентът на Аржентина обяви тридневен национале...

20:29 | 25 Ноември 2020 г.
Президентът на Аржентина Алберто Фернандес обяви тридневен национален траур, след като стана ясно, че легендата на аржентинския и светове...
Георги Гьоков
20:25 | 25 Ноември 2020 г.

Партийната субсидия остава 8 лв. на глас

20:25 | 25 Ноември 2020 г.
През 2021 г. партиите ще продължат да получават държавно финансиране в размер на 8 лв. на получен действителен глас, решиха депутатите с ...
Красен Кралев откри Европейското първенство по бокс за девойки и младежи 1
20:20 | 25 Ноември 2020 г.

Министър Кралев откри Европейското първенство по б...

20:20 | 25 Ноември 2020 г.
Министърът на младежта и спорта Красен Кралев откри Европейското първенство по бокс за юноши и девойки. Шампионатът се провежда от 23 ное...

гледай на живо

25.11.2020
  • в момента
    Новини
  • 21:20
    Спорт в обектива
  • 22:00
    Новини
  • 22:20
    Патарински LIVE