Цецка Петрова: Новата скала ще мотивира зрелостниците да учат повече

Учебните програми на гимназистите са фрагментарни, учениците нямат представа за творчеството на отделни автори , казва учителката по български език и литература в 119-о СУ

Цецка Петрова
Източник: Монитор

- Г-жо Петрова, в новите формати на матурата по български език и литература отпада списъкът със задължителни автори. Как ще се отрази на подготовката на учениците включването и на неизучавани произведения?

- В 8-и, 9-и и 10-и клас се следва хронологичният принцип на структуриране на учебното съдържание, а в 11-и и 12-и клас - тематичният. Не в това е проблемът. Новите учебни програми по литература за гимназиален етап страдат от фрагментарност и предполагат повърхностно познаване на много малки части от творби на европейската литература и само по един или два текста от творчеството на български автори. В 10-и клас всеки автор е представен само с по един текст. Това е крайно недостатъчно. Тематичното обучение във втория гимназиален етап трябва да надгради върху „Левски” от „Епопея на забравените”, три глави от „Под игото”, Алеко Константинов е представен само с „Бай Ганьо се върна от Европа”. Но при литературното обучение в 10-и клас не е обърнато внимание какво прави Бай Ганьо в България, от Пенчо Славейков е само Cis Moll, три са стихотворенията на Яворов, а на Дебелянов - едно, от Елин Пелин са включени само „Гераците”. От българската литература между двете световни войни Христо Смирненски е представен само със „Зимни вечери”, Йовков с два разказа, Далчев с едно произведение. От творчеството на Вапцаров ще учат само стихотворението „Писмо”, от „Тютюн” ще се разглеждат само две глави, а Талев отпада. Включено е т.нар. ново „Дърво без корен” на Хайтов и „Нежната спирала“ на Радичков, която е преместена от 8-и в 10-и клас. Това е оглозгана българска литература. На това сме ги научили в първи гимназиален етап и ще имаме претенции да надградим наученото по теми.

- По какъв начин това ще се отрази на знанията на учениците на изхода от гимназията?

- Дълбоко убедена съм, че учениците в тази ситуация ще останат силно ощетени в културното си и литературното си образование. Новите учебни програми предполагат учениците да четат по-малко от тези преди тях. Тези деца няма да имат представа за развитието на българската литература, за творчеството на отделните автори, в това се състои т.нар. фрагментарност, в която аз обвинявам новите учебни програми. По този начин ние снемаме от гимназистите усилието в активна училищна възраст да четат, да общуват лично с художествената литература. Отново им вменяваме разработки, чиято илюстрация са единични текстове. Да не забравяме, че ще има ученици, които приключват образованието си в 10-и клас. За тях дефицитите ще бъдат страшни.

Става дума не просто за литературно обучение. Става дума за приобщаване към европейската и родната литература. За изграждане на модели на света. За създаване на образци за житейско подражание. За развиване на емпатия. За морал и отговорност. За съпричастие и толерантност. За отношение към дом, род, народ, родина. За осъзнаване на любовта, добротата, честността, честта, доблестта като опори на човешкия свят и като гаранти за лично щастие и успех. Литературното обучение не е алабалистика, а създаване на човеци, моделиране на общности, изграждане на социално съзнание. То затова е безусловно важно! Последиците са социални. Затова е необходим и консерватизъм в подхода при избора на автори и творби. Хората от различните европейски държави и различните поколения трябва да говорят и мислят на общ културен език. Това не значи да няма промяна. Но аз съм категорична в мнението си, че тази промяна в българското училище се превърна в подмяна. Този факт стана възможен поради липса на обществено съзнание за значимостта на хуманитарното образование. Страшно е безразличието, с което учителската гилдия допусна това.

Още интервюта и коментари четете тук

- Последната задача също е по-различна - учениците ще имат възможност да пишат есе или интерпретативно съчинение върху едно или няколко произведения. Какви са особеностите при изпълнение на задачата, може ли да затрудни повече учениците?

- Не виждам с какво новият формат е нов. Трябва да видим новия модел, въпросите са със същия брой. Новото в съчинението е диалогичният прочит на литературните творби, което е коректно, защото е заложено в учебните програми.

- Прилагали ли сте този формат и преди по време на изучаването на даден автор?

- Литературното образование е разчитало и досега на този диалогичен прочит, без това интерпретациите биха били сухи и почти невъзможни. Затова това не е новост. Този модел на изпит е взет от приемните изпити по литература в СУ, защото перспективата е държавните зрелостни изпити да бъдат вход към вузовете.

За мен проблемът не е в изпита, а в подготовката за него. Тя няма как да се промени, но децата няма как да получат умения без знания. Това няма как да стане, ако четат малко.

- Летвата за тройка също ще бъде по-висока – 30 точки. Това ще мотивира ли повече учениците да учат?

- Аплодирам това предложение, то отдавна трябваше да стане факт. Новата скала би мотивирала учениците да учат повече и да се подготвят по-усърдно. Това е гаранция да няма дипломирани профани.

- На какво друго ни учат авторите и техните произведения, как ни подготвят те за живота?

- Литературното образование няма да създава граждани, защото то няма да има съприкосновение на учениците с творби, ключови за българското обществено развитие – културните факти от средновековната българска литература и значението им за европейското културно развитие, фейлетоните на Ботев и Алеко, „Чичовци“ на Иван Вазов и т.н. Това не са просто литературни текстове. Това са устойчиви в българското обществено развитие модели на поведение и двигатели на развитие. Усещам в структурирането на новото учебно съдържание по литература страх от това да се знае, да не се припознае миналото в настоящето. А иначе претенцията е за критично мислене.

Най-тъжното е, че литературното обучение от утре ще преповтори принципите от вчера. Българското училище има институционална памет – то помни времената, когато соцът под лупа е гледал и „пропускал“ текстове в учебната програма. Пенчо Славейков бил враг, Вазов – и такъв и онакъв, еди-кой си бил разврат.

Гражданското общество днес е резултат от образованието вчера. Затова учениците няма как много да умеят, след като малко знаят. Ситуацията, в която сме в момента, на протести и кризи, е резултат от хуманитарното образование на българина. Добре е, когато искаме, да можем да формулираме исканията си. Не само да отричаме, но и да предлагаме конкретни алтернативи. Добре е да познаваме механизмите за тяхното легитимиране. Ясно е, че не го умеем. Затова обществото ни е в перманентна криза въпреки добрите усилия.

- Какви изводи можем да си направим след няколко месеца дистанционно обучение?

- COVID ситуацията показа, че българските деца нямат равен достъп до качествено образование. Това поставя деца в дискриминация. Българското държавно училище реално не постига единен държавен стандарт, т.е. не предлага на всички обучаващи се еднакъв достъп до добре квалифицирани учители, добре подготвени директори, съвременно оборудвани училища. Стана ясно, че има огромни разлики между училищата, които зависят от финансиране, мениджмънт, местни политики, географско място, а това е недопустимо. Близкото бъдеще на българското училище трябва да зависи не от това кой какво иска, а от грижата за здравето на децата и училищния персонал.

- Какви ползи можем да извлечем от преминаването към онлайн уроци?

- Дистанционното обучение донесе повече възможности, обогати се начинът на преподаване. То осигури повече време за работа при желание от страна на ученици и учители. Вкъщи, ако имаш ресурса, можеш да посветиш на всяко дете време и внимание. Когато получаваш отговор на задачите навреме, ти имаш време да обърнеш внимание на всеки ученик, да имаш индивидуален подход. Мисля, че колегията направи точно това и затова получи аплодисменти.

В началото на учениците име беше любопитно, после започнаха да се отегчават и да търсят реалното общуване и да страдат по класната стая в училище. Това се случи последния месец заради натрупаната умора, стрес.

- Какви бяха проблемите при вас?

- Превключването от реална към дигитална класна стая беше проблем. Ние имахме малко ученици, които нямаха достъп до устройства, тъй като са повече деца или и родители също работят от вкъщи. Трябва да бъдат осигурени устройства на всички, ако ще има дигитални класни стаи и занапред.

- Трябва ли учебната година да стартира присъствено, какви са вашите притеснения?

- Разбирам желанието на родителите и на учениците да се върнат в училище. С учителите също е така. Това показва, че училището е специално място, то не е просто сграда.

Аз съм притеснена от различното говорене за проблема с коронавируса и липса на единен подход. Въпросът не е за да почнем в реалното училище, а да е спокоен учебният процес.

Визитка:

- Учител по български език и литература с дългогодишен опит в 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“

- Участник в комисии за проверка и оценяване на национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити

- Автор на учебници

Изтоочник: Монитор

пушене
11:01 | 13 Август 2020 г.

Испанската провинция Галисия без тютюнев дим

11:01 | 13 Август 2020 г.
Северозападната провинция на Испания - Галисия, забрани пушенето по улиците и на обществени места, като кафенета, за да предотврати разпр...
10:59 | 13 Август 2020 г.

Огнеборец осинови куче, което спаси от пожар (Сним...

10:59 | 13 Август 2020 г.
Куче, което едва не загина при пожар, сега е отглеждано от пожарникаря, който го спаси. Екипите огнеборци били повикани да се борят с...
10:53 | 13 Август 2020 г.

Протест затваря движението по основни пътни артери...

10:53 | 13 Август 2020 г.
Организирано протестно шествие затваря движението днес по шест основни пътни артерии в Пловдив. Променят се маршрутите на 19 градски авто...
10:51 | 13 Август 2020 г.

Тръмп: Демократите ще създадат повече проблеми на ...

10:51 | 13 Август 2020 г.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че демократите ще създадат повече проблеми на изборите, отколкото КНР, Русия и Иран взети заедно. ...
Гърция
10:48 | 13 Август 2020 г.

След увеличаването на случаите на заразяване с кор...

10:48 | 13 Август 2020 г.
Броят на заразените с новия коронавирус в Гърция се увеличи за денонощие с рекордните 262 души, достигайки общо 6177, съобщи гръцкото мин...
10:44 | 13 Август 2020 г.

Двама възрастни и дете пострадаха при катастрофа к...

10:44 | 13 Август 2020 г.
Трима души, сред които 7-годишно дете, са пострадали при катастрофа на път III 8683 Смолян - село Чокманово. Това съобщиха от ОДМВР - Смо...

гледай на живо

13.08.2020
  • в момента
    Новини
  • 11:20
    Парламентът на живо
  • 11:45
    Топ шоп
  • 12:00
    Новини