Омбудсманът с препоръка до НЗОК и здравния министър

Тя настоява гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК

Омбудсманът Диана Ковачева
Източник: Канал 3

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до здравния министър проф. д-р Костадин Ангелов и до шефа на НЗОК проф. д-р Петко Салчев. В нея тя отново настоява гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК, съобщават от администрацията на обществения защитник.
 
От там напомнят, че това е втората такава препоръка, след като още през май, малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармирала отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др.
 
 
Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса (РЗОК). Още тогава омбудсманът подчертала, че този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ.
 
В жалбите си хората посочвали, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой "се съгласи" да го направи, или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.
 
В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат "регламентирана възможност" да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса.
 
Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. "И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно", оплака се гражданин на телефона на приемната на омбудсмана.  И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.
 
В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди "подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си", а до тогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет. 
 
Повод за изпратената днес препоръка до здравния министър и управителя на НЗОК са отново сигнали на разтревожени граждани до омбудсмана със същия проблем, чието решаване, в контекста на бушуващата пандемия, е все по-належащо.  
 
"Като омбудсман съм силно обезпокоена за правото на тези граждани на своевременен достъп до медицинска помощ и смятам, че в условията на обявената във връзка с пандемията от COVID-19 извънредната епидемична обстановка в страната е от съществено значение здравноосигурените лица да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, като същевременно бъде гарантирана възможността в кратък срок и без затруднения да изберат нов личен лекар", пише доц. Ковачева.
 
В един от сигналите до омбудсмана, гражданин, например се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал.
 
В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения, да попълват регистрационни форми.
 
"Бих искала да отбележа, че информацията, която хората предоставят на личните си лекари, респективно на НЗОК, в регистрационните форми за избор, съдържа данни за настоящия им адрес, телефон, а също електронен адрес, които могат да бъдат периодично актуализирани и на които гражданите да бъдат своевременно информирани – от прекратилия договора си общопрактикуващ лекар, когато това е по негово желание, или от РЗОК, в останалите случаи (например, при смърт на лекаря).
Плодове
19:31 | 23 Ноември 2020 г.

Премахват следобедния „зелен коридор“ за възрастни...

19:31 | 23 Ноември 2020 г.
Следобедният „зелен коридор“ за възрастните хора в магазините ще бъде премахнат, стана ясно от думите на здравния министър пр...
Пожар
19:13 | 23 Ноември 2020 г.

Пожар изпепели няколко сергии на пазара в „Дружба“

19:13 | 23 Ноември 2020 г.
Пожар изпепели няколко сергии на зеленчуковия пазар в столичния квартал „Дружба“, научихме от „Столицата“. См...
15:46 | 23 Ноември 2020 г.

В ход е третия етап на акция "Зима" - "Безопасно ш...

15:46 | 23 Ноември 2020 г.
В ход е третата кампания в рамките на акция "Зима" - "Безопасно шофиране през зимата", насочена към водачите на мотор...
БДЖ пуска предварително билети за празничните дни покрай 6 септември
15:37 | 23 Ноември 2020 г.

Пуснаха финалния график на влаковете за 2021 г.

15:37 | 23 Ноември 2020 г.
Финалният вариант на График за движение на влаковете за 2021 г. е публикуван след въвеждането на окончателните промени от постъпилите пре...
студенти
15:17 | 23 Ноември 2020 г.

Предлагат увеличение на стипендиите за студентите

15:17 | 23 Ноември 2020 г.
Да се актуализират стипендиите на българските студенти, на докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организаци...
15:03 | 23 Ноември 2020 г.

МТСП подкрепи обучението на над 24 000 ученици в V...

15:03 | 23 Ноември 2020 г.
Обучението на 24 162 ученици в VIII клас от над 23 600 семейства беше подкрепено от Министерството на труда и социалната политика през на...