Велосипедисти изригнаха срещу поредно безумие

Байкъри разкриха значението на думата "интегриран" градски транспорт в София

Източник: Канал 3

Социалните мрежи изригнаха от поредното безумие в София. Снимката отдолу е на новата велоалея, която е част от т. нар. интегриран градски транспорт. Тя започва от светофара на бул. "Проф. Цветан Лазаров" и върви успоредно на фунията на метрото в посока "Цариградско шосе". Погледната от единия й край, там, където кмет, премиер и министри рязаха лентички, снимаха се и се хвалиха, е алея като слънце. Но изненада – дълга е не повече от 200 метра и отива в нищото. Изведнъж шосе, тръни и алея се събират ведно – в калта. Казано без излишен сарказъм, очевидно това е "интегриран" транспорт.

Идеята да се започне нещо такова е добра, личи старанието на общината, но поне когато се прави, нека се мисли, коментират в социалните мрежи велосипедистите. Така изградена, новата алея е абсолютно неизползваема. Нейното съществуване има смисъл, ако свързва две възлови точки, а в случая тя е нещо в нищото и от нейното съществуване на този етап никой не би се възползвал. За момента тя е просто една ненужна екстериорна мебел.

Светлото бъдеще

Всъщност каква е реалността с велоалеите в София? До момента дължината им е около 30 км – за сравнение, диаметърът на столицата е също толкова. Но все пак, нещо се прави. По план, до края на тази година общата дължина на велотрасетата трябваше да е 60 км, а за изграждането им трябваше да бъдат заделени  24,6 млн. лв. Според този план трябваше столицата да е на 100% достъпна за велосипедисти – предвидени бяха велолъчи и велорингове, трябваше Люлин и Младост да бъдат свързани с центъра, трябваше да има алея от София до Банкя, но и до момента има само отделни велотрасета. Което е по-интересно, недовършени, те са не по-малко опасни – пресичат се пътища, смесват се велопотк, и то без никаква регулация. Сега пак има обещания от общината, но само обещания. За момента повечето алеи са раздробени и няма никаква възможност за безопасно преминаване през центъра. 

 Реалности

Една от пъвите велоалеи е тази на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Тя тръгва от театър "София" и стига до НДК. Но как е направена – просто един тротоар, нарисувана една жълта лента и толкова. Тази алея обаче е почти неизползваема, ако се качиш на нея от театър "София" на следващия светофар на ъгъла на "Евлоги и Христо Георгиеви" с "Оборище", това са не повече от 300 метра, не можеш да продължиш пътя си напред, просто защото никой не е предвидил, че трасето на колите ще се пресича от велосипедисти и проблемът е решен по един непрактичен начин. Ако водачите на две колелета трябва да не създават риск за себе си и околните и да спазят правилниците, те трябва да слязат от возилата си, да пресекат пеш основния булевард, след това трябва да изчакат светофарът да ги пусне и да пресекат "Оборище", после още веднъж трябва да изчакат на същия светофар светлинен сигнал, който пак да ги пусне да пресекат основния булевард, за да се върнат на алеята и да продължат пътя си по нея. Същото упражнение трябва да се направи  на следващата пресечка пред Военна академия, после на Орлов мост, където трябва на ръка да си пренесат велосипедите през подлеза, защото няма и рампа, после на стадиона, на пресечката с "Драган Цанков" и от там вече до моста на въздишките. Ами то при такива условия, да ти се отще да караш. Затова много от велосипедистите просто се качват на основното шосе и се движат с автомобилния трафик, а така е по-безопасно за самите тях.

Друг абсурд. Ето това е друга алея, и тя е една от първите, намира се до НДК. Още когато беше създадена, в столицата се надигна голям рев заради абсурдния начин, по който беше направена. Е, днес си пролича кой крив, кой прав – маркировката вече е така избледняла, че не си личи че има алея, а нещата са си поели естествения ход, трасето й е превърнато в паркинг.

Често коли спират на на велотрасето на бул. "Витоша". Маркировката е избледняла и съответно пешеходците не осъзнават факта, че се движат по велоалея, а това е повече от опасно.

А това е друго трасе, на "Акад. Ив. Гешов", там няма сила, която да попречи на водачите на коли да не паркират на самата алея. Неведнъж недоволни велосипедисти, а и пешеходци, са влизали в пререкание с шофьорите, не са рядкост и накривените чистачки, но кой ти се впечатлява.

Опасно

Една от най-хубавите, но и най-опасни алеи е тази на "Цар Борис ІІІ". Тя обаче на няколко места пресича натоварени автомобилни трасета. Често на бул." Борис III" и ул. "Житница", водачите от локалното платно се опитват да се качат или да пресекат булеварда и се лепват на самия светофар, а така не си дават сметка, че пречат на пешеходците и велосипедистите. Всяка вечер в час пик има пререкания заради това. Проблемът там би могъл да се реши, както и на "Евлоги и Христо Георгиеви", като се сложат светофари за велосипедисти. Всъщност, в София такива има само 2, намират се в района на гарата.

Gaudeamus igitur  

Факт! Младите хора са най-активните велосипедисти. До ден днешен обаче, не е изградена алея, която да позволи на студентите от Студентски град безпрепятствено да се придвижват с колелета до университетите в града. А дори да се придвижат до центъра, няма гаранция, че ще намерят стойки за паркиране, пред Софийския университет има такава, но пред УАСГ няма.

А дали пред сградите на институциите има? От кумова срама има една стойка пред общината, но пред Министерския съвет или Народното събрание някой да е виждал? А да сме видели депутат или министър да се движат на колело? Не, освен ако не е за някаква ПР акция. Но здравето си е тяхно, нека те да си се грижат за него. 

Станислав Савов

80-та вечер на протести
11:32 | 27 Септември 2020 г.

Без инциденти в 80-тата вечер на протести (ВИДЕО)

11:32 | 27 Септември 2020 г.
Без напрежение по ремина 80-тата вечер на антиправителствени демонстрации в София. За днес освен 81-я протест пред президентството, в сле...
Мотористи се поклониха пред Иван Вазов и Васил Левски в Сопот и Карлово
09:37 | 27 Септември 2020 г.

Мотористи почитат паметта на загиналите на пътя си...

09:37 | 27 Септември 2020 г.
За пета поредна година мотоклубове от цялата страна ще отбележат Деня за почит паметта на загиналите на пътя мотоциклетисти и за подкрепа...
Георги Райчев
09:17 | 27 Септември 2020 г.

Проф. Георги Рачев: През октомври температурите ще...

09:17 | 27 Септември 2020 г.
Месец октомври ще е топъл и сух, ноември също ще бъде по топъл от обичайното за сезона, но с валежи. Месец декември ще бъде влажен, в нис...
земетресение
08:00 | 27 Септември 2020 г.

Трус с епицентър в Егейско море бе усетен в Българ...

08:00 | 27 Септември 2020 г.
Земетресение в Егейско море с магнитуд 5,3 по Рихтер беше усетено и в България тази нощ около 2 часа. Епицентърът е бил във водите между ...
Красимир Каракачанов
07:35 | 27 Септември 2020 г.

102-та годишнина от Дойранската епопея отбелязват ...

07:35 | 27 Септември 2020 г.
Министърът на отбраната Красимир Каракачанов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов ще участват в тържественото честване на 102-а...
Орлов мост
07:17 | 27 Септември 2020 г.

Митинг-концерт затваря днес следобед "Орлов мост"

07:17 | 27 Септември 2020 г.
Организаторите на митинг-концерта „Бъдеще за България - бъдеще за младите“, който ще се проведе в неделя от 16 ч. на кръстови...